Zwiedzamy Polskę, czyli wycieczki naszych uczniów w drugim półroczu
-
Cztery wyjazdy w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki „Poznaj Polskę
PSZCZYNA
6 maja klasy pierwsze wyruszyły na wycieczkę do Pszczyny w ramach projektu MEiN „Poznaj Polskę”. Najpierw zwiedziły Zamek Pszczyński, w którym uczestniczyły w lekcji muzealnej. Dzieci zobaczyły piękne wnętrza zamkowe, czyli komnaty, bibliotekę, galerie, salony, garderoby, schody paradne oraz poznały tajemnicze przejścia. Szczególne zainteresowanie wzbudziły trofea myśliwskie znajdujące się w jednym z pomieszczeń. Zwiedzając, dzieci zadawały paniom przewodniczkom liczne pytania dotyczące historii mieszkańców zamku.
Drugim punktem wycieczki był Skansen Wsi Pszczyńskiej, do którego szliśmy pieszo przez park. Na miejscu dzieci zapoznały się z częściami ubioru regionalnego, zarówno chłopskiego oraz paradnego, poznały wymierające zwody rzemieślnicze: kowala, bartnika, szewca, garncarza, bednarza, cieśli czy młynarza. Na koniec lekcji w zabytkowych wnętrzach dzieci wzięły udział w zabawach oraz quizach.
Po niesamowitych wrażeniach udaliśmy się na obiad do Karczmy u Richarda. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w Zagrodzie Żubrów w Jankowicach, gdzie dzieci mogły podziwiać z oddali spacerujące żubry. Pełni wrażeń wróciliśmy bezpiecznie do domu.
KOPALNIA SOLI W WIELICZCE
11 maja uczniowie klasa IV uczestniczyła w wycieczce do Kopalni Soli w Wieliczce. Miejsce to uchodzi za jedno z największych atrakcji turystycznych w Polsce.
Podczas wycieczki trasą legend dzieci mogły podziwiać wspaniałe kaplice, urokliwe podziemne jeziorka, oryginalne urządzenia i sprzęt, a także ślady prac górniczych, które dały czwartakom wyobrażenie o zmaganiach ludzi z żywiołem, ich pracy oraz wierzeniach. Na trasie uczniowie pokonali 800 schodów, z czego na starcie już 380. Podczas tropienia legend wielickiej kopalni odkrywcy spotkali także tajemniczego Skarbnika – Dobrego Ducha solnych podziemi.
Nie zabrakło również czasu na zakup pamiątek. Pobyt w kopalni okazał się niezwykłą przygodą, interesującą lekcją oraz świetną zabawą. Po zwiedzaniu podziemi podeszliśmy do Tężni Solankowej na krótki spacer połączony z inhalacją. W drodze powrotnej uczniowie wstąpili do restauracji, gdzie mieli czas na posiłek.
Cały wyjazd zrealizowano z programu „Poznaj Polskę”, w ramach którego rodzice uczniów za wycieczkę płacili tylko 20 % jej wartości. Reszta, czyli 80% to dotacja otrzymana z MEiN.
ZŁOTY STOK- WAŁBRZYCH- WROCŁAW
Uśmiech, radość i chęć przeżywania nowych przygód już od rana towarzyszyły uczniom klas V i VI, a także kilku dziewczynom z klasy VIII a. Ten dobry nastrój nikogo jednak nie dziwił, bo nadszedł termin wyjazdu na dwudniową wycieczkę w ramach projektu MEiN „Poznaj Polskę”.
Pierwszym punktem naszej wyprawy był Złoty Stok – niewielkie miasteczko na Dolnym Śląsku, które jest najstarszym ośrodkiem górniczo – hutniczym w Polsce. Podczas zwiedzania tamtejszej kopalni ogarnęła nas gorączka złota… . Dowiedzieliśmy się, że ten cenny kruszec był kiedyś (i nawet jest teraz) na wyciągnięcie ręki, a co najciekawsze każdy z naszych uczniów otrzymał „sztabkę złota” na własność. Żeby ochłonąć musieliśmy przejechać się kolejką, a następnie przepłynąć łódką, które dostarczyły mnóstwa wrażeń i niezapomnianych chwil.
Na mapie zwiedzenia nie mogło zabraknąć także zabytkowego Zamku Książ, perły dolnośląskiej architektury. Zobaczyliśmy, jak dawniej wyglądało królewskie życie, co znajdowało się w poszczególnych komnatach, a także mieliśmy okazję posłuchać niezwykłych opowieści o życiu księżnej Daisy Hochberg i jej rodzinie. Po obejrzeniu barokowych wnętrz zeszliśmy do podziemi, aby zapoznać się z historią zamku z czasów II wojny światowej, a następnie wyszliśmy na spacer wśród przepięknych ogrodów. Kolorowe kwiaty, niezwykłe alejki, zadbane krzewy oraz drzewa – to niesamowite miejsce zapierało dech w piersiach i dlatego stwierdziliśmy, że Ziemia Wałbrzyska to niewątpliwie bogactwo dziedzictwa kulturowego. Na koniec dnia przywitano nas w uroczym oraz klimatycznym pensjonacie położonym w Sokolcu na terenie Gór Sowich.
Rankiem 14 czerwca obudził nas śpiew ptaków i po pysznym śniadanku wyruszyliśmy na kolejną przygodę. W drodze do autobusu zrobiliśmy nawet poranną rozgrzewkę – 500 m ostro pod górę z naszymi bagażami to był nie lada wyczyn. Każdy szedł jednak wytrwale, bo wiedział, że już niedługo we wrocławskiej rotundzie zobaczy unikatowe dzieło z niezapomnianą historią ważące 3,5 tony, liczące 1800 m2, 15 m wysokości i 114 m w obwodzie, do którego powstania zużyto 750 kg farby, czyli Panoramę Racławicką. Twórcy malowidła zastosowali wiele ciekawych zabiegów malarskich i technicznych. Dzięki nim mieliśmy okazję przenieść się do roku 1794 i poczuć się tak, jakbyśmy sami bezpośrednio uczestniczyli w wielkiej bitwie. Monumentalne malowidło w połączeniu z zaaranżowanym polem walki wokół płótna zrobiło na naszych uczniach ogromne wrażenie
Następnym punktem naszej wycieczki był spacer po rynku wrocławskim oraz poszukiwanie krasnali. Potem przyszedł czas na pobyt w Centrum nauki i wiedzy o wodzie HYDROPOLIS, w którym towarzyszyła nam następująca myśl: ,,Wszystko zaczyna się od wody”. Drukarka wodna, batyskaf, symulator śniegu, ogień z pary wodnej, modele stworzeń głębinowych i ogromny rekin z ławicą ryb to tylko niektóre atrakcje tego miejsca.
Naszą wycieczkę zaliczamy do niezwykle udanych. Wróciliśmy z niej bogatsi o nowe doznania estetyczne oraz wiedzę. Uczniowie już czekają na kolejny wyjazd.
KRAKÓW
Klasie VII a tak bardzo spodobało się zwiedzanie największych miast w Polsce, że wkrótce po wycieczce do Warszawy wyruszyli do Krakowa. Wyjazd zaplanowano w ramach projektu ministerialnego o nazwie „Poznaj Polskę”.
Uczniowie zwiedzili Zamek Królewski na Wawelu, m.in. Apartamenty Królewskie, wystawę Wawel Zaginiony. Potem klasa przeszła przez jaskinię zwaną Smoczą Jamą, aby przy pomniku Smoka Wawelskiego zrobić pamiątkową fotkę. Kolejnym etapem wycieczki był spacer nadwiślańskim bulwarem i przejazd do Ogrodu Doświadczeń im. Stanisława Lema. Tam uczniowie po posiłku nabrali sił do wykonywania eksperymentów na blisko 70 stanowiskach interaktywnych. Po takich doświadczeniach fizyka na pewno nie będzie im obca. Po południu klasa VII a z nowymi wrażeniami wróciła do Czańca.
- Wycieczka do Warszawy
Wycieczka klas 7a, 8a i 8b do Warszawy odbyła się od 31 maja do 2 czerwca 2022 r., a celem stało się ukazanie piękna naszej stolicy na przestrzeni dziejów.
Dzień pierwszy rozpoczął się wyjazdem o godzinie 6, podczas rozmów podróż minęła szybko i uczniowie przenieśli się do czasów króla Stanisława Poniatowskiego. Początek zwiedzania stolicy to Łazienki Królewskie, a młodzież zasłuchana, zadumana liczyła, że ktoś ich zaprosi na obiad czwartkowy. A stało się to możliwe dzięki warsztatom organizowanym w amfiteatrze, gdzie na scenie obejrzeli występ pawia oraz podziwiali swych rówieśników przebranych w stylowe stroje. Druga grupa spacerowała po parku, grając w grę terenową. Następnie wszyscy udali się na spacer po Warszawie, między innymi pod Pałac Prezydencki oraz byli świadkami zmiany warty przy Grobie Nieznanego Żołnierza. Na zakończenie dnia, przed udaniem się do hotelu, lody z okazji jutrzejszego święta.
Drugi dzień wycieczki – Dzień Dziecka – rozpoczął się lizakami, deszczem i zwiedzaniem Stadionu Narodowego, gdzie uczniowie mogli poczuć się jak prawdziwi kibice. Następnie udali się na Powązki, tam kilkoro osób z klasy VIII b, z własnej inicjatywy, zakupiło róże i, składając kwiaty na grobach bohaterów Kamieni na szaniec”: Alka, Rudego i Zośki, podziękowało tym patriotom za postawę w czasie wojny. Te osoby oddały również hołd autorowi tego dzieła – Aleksandrowi Kamińskiemu. Było bardzo wzruszająco. Kolejny punkt dnia to pomnik pamięci ofiar katastrofy smoleńskiej. Następnie tematyka weselsza, czyli przyszła kolej na wiszące ogrody Uniwersytetu Warszawskiego oraz niesamowite wrażenia i doświadczenia w Centrum Nauki Kopernik. Po wyjściu z budynku uczniowie próbowali odpowiedzieć na pytanie – „Ile waży Twoja klasa? Siódma czy ósme?” Ósme wygrały! Po pełnym wrażeń dniu udaliśmy się na kolejne zasłużone lody.
Trzeci, ostatni dzień, uczniowie rozpoczęli po królewsku w Wilanowie. Tu podział na dwie grupy… królewską i drukarską. W kręgu „królewskiej” uczniowie mogli poczuć klimat epoki, między innymi tańcząc w strojach historycznych. Podczas warsztatów drukarskich każdy miał okazję poczuć się jak Gutenberg oraz wydrukować wymyślony przez siebie test. O, powstały różne… Oczywiście, nie zabrakło spaceru po ogrodach królewskich. Następnie uczniowie udali się do Muzeum Powstania Warszawskiego, gdzie poznali historię Polski, nauczyli się cenić bohaterów oraz odbyli lekcję patriotyzmu.
Niestety, wszystko co dobre, szybko się kończy. Wycieczka do Warszawy również. Nasi uczniowie pełni wrażeń i pięknych wspomnień wrócili do domów.