Zwiedzamy Polskę, czyli wycieczki naszych uczniów
WIELICZKA
7 listopada uczniowie z klas drugich, trzecich i czwartych uczestniczyli w wycieczce do Kopalni Soli w Wieliczce.
Miejsce to uchodzi za jedno z największych atrakcji turystycznych w Polsce. Podczas wycieczki śladami legend dzieci mogły podziwiać wspaniałe kaplice, urokliwe podziemne jeziorka, oryginalne urządzenia i sprzęt, a także ślady prac górniczych, które dały czwartakom wyobrażenie o
zmaganiach ludzi z żywiołem, ich pracy oraz wierzeniach. Na trasie uczniowie pokonali 800 schodów, z czego na starcie już 380.
Podczas tropienia legend wielickiej kopalni odkrywcy spotkali także tajemniczego Skarbnika – Dobrego Ducha solnych podziemi. Nie zabrakło również czasu na zakup pamiątek.
Pobyt w kopalni okazał się niezwykłą przygodą, interesującą lekcją oraz świetną zabawą. Nie od dziś wiadomo, że spacer solnymi podziemiami wzmaga apetyt. Po długiej wędrówce turystycznymi szlakami zjedliśmy obiad w kopalnianej restauracji 125 metrów pod ziemią.
TORUŃ, INOWROCŁAW, WŁOCŁAWEK
Uczniowie z klas szóstej oraz siódmej uczestniczyli w trzydniowej wycieczce do Torunia i okolic. Podczas wyjazdu mieli okazję wiele się dowiedzieć i zobaczyć, a także spędzić razem czas.
Dom Mikołaja Kopernika, Muzeum Piernika, Stare Miasto – te miejsce pozwoliły im poczuć wspaniałą atmosferę pięknego Torunia. Podczas spaceru niezwykłych wrażeń dostarczyła uczniom Krzywa Wieża, z którą każdy chciał się zmierzyć. Wielokrotne próby stania przy ścianie kończyły się jednak niepowodzeniem.
Drugiego dnia w programie wycieczki najważniejszą atrakcją było obejrzenie Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy. To bardzo interaktywne miejsce oferuje zwiedzającym bogatą ofertę z różnych dziedzin nauki oraz techniki. Uczniowie poprzez zabawę, badania, a także doświadczenia poznawali tajniki wiedzy, na przykład zachowanie w próżni, działanie siły wyporu, wodnego młyna, kapsuły galaktycznej czy możliwości wykorzystania podczerwieni. Potem podczas zwiedzania Starego Miasta nasi wycieczkowicze podziwiali gotycką katedrę pod wezwaniem św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty, a w drodze do Nowego Miasta mieli okazję zobaczyć ruiny zamku krzyżackiego.
Toruńskie zabytki wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO zrobiły na nich ogromne wrażenie zwłaszcza podczas nocnego spaceru.
Trzeciego dnia wycieczki po opuszczeniu malowniczego Torunia uczniowie spacerowali po Parku Solankowym w Inowrocławiu i czerpali z dobrodziejstw tamtejszej tężni. Następnie pojechali do Włocławka, by tam podziwiać katedrę pw. Wniebowzięcia NMP.
Dzięki tej wycieczce nasi szóstoklasiści oraz siódmoklasiści zobaczyli urokliwe miejsca Polski, spędzili czas w miłej atmosferze i wrócili do domów pełni wrażeń ze sporym zapasem prawdziwych toruńskich pierników.
WROCŁAW
W ramach programu został zorganizowany także wyjazd klasy VIII a do Wrocławia oraz Bolkowa, w czasie którego zrealizowano następujące punkty: zwiedzanie Starego Miasta i Ostrowa Tumskiego we Wrocławiu, obejrzenie Panoramy Racławickiej, zapoznanie z osiągnięciami nauki w centrum wiedzy o wodzie – Hydropolis, a także poznanie historii Dolnego Śląska na przykładzie dziejów Zamku Bolków. Tym samym wypełniono warunki w ramach czterech punktów edukacyjnych w zakresie tematycznym: „Kultura i dziedzictwo narodowe” oraz „Największe osiągnięcia polskiej nauki”.
Celem wyjazdu oprócz zamierzonych przez MEiN stało się propagowanie patriotyzmu, ukazanie roli Wrocławia i Bolkowa w dziejach Polski, łączenie wiedzy teoretycznej z praktyczną, edukacja w nowoczesnej formie wystawienniczej, integracja klasy oraz empiria w nauczaniu.
We Wrocławiu uczniowie zobaczyli olbrzymie dzieło J. Styki i W. Kossaka upamiętniające 100. rocznicę insurekcji kościuszkowskiej oraz wysłuchali historii tego obrazu. Następnym etapem wycieczki był spacer po wyspie Ostrów Tumski – najstarszej, zabytkowej części Wrocławia.
Uczniowie zwiedzili katedrę pw. Jana Chrzciciela, XIII -wieczną Kolegiatę Świętego Krzyża, kościół św. Bartłomieja i pomnik św. Jana Nepomucena. Przeszli także przez most Tumski i Bramę Kluskową oraz udali się na dziedziniec Ossolineum – jednej z najstarszych i największych bibliotek naukowych w kraju.
Po długim spacerze uczniowie mieli zasłużony obiad w restauracji z widokiem na główny gmach Uniwersytetu Wrocławskiego. Następnie przejechali do hotelu Boutique, aby zakwaterować się. Po odpoczynku czekała na nich kolejna atrakcja – przejazd tramwajem i wieczorne zwiedzanie Rynku Starego Miasta oraz pobliskich uliczek. W świetle latarni pięknie prezentował się ratusz miejski oraz kolorowe kamienice otaczające rynek. Przy kamieniczkach Jaś i Małgosia uczniowie szukali wejścia do podziemnej krainy krasnoludków, a przez cały pobyt we Wrocławiu liczyli napotkane figurki krasnoludków. Poza tym przechodząc przez Plac Solny, poznali jego funkcje.
Drugi dzień wycieczki rozpoczął się wizytą w Hydropolis, czyli unikatowym centrum wiedzy o wodzie, które łączy walory edukacyjne z nowoczesną formą wystawienniczą. Uczniowie poprzez multimedia, interaktywne instalacje poznawali potencjał wody tkwiący w ludzkim ciele, atmosferze, przyrodzie i w miastach, a wszystko to zebrane w 7 strefach tematycznych oraz wystawach czasowych, którymi nasi uczniowie byli bardzo zainteresowani.
Ostatnim etapem wycieczki był przejazd z Wrocławia do Zamku Bolków. Tutaj zapoznano się z budownictwem obronnym księstwa Świdnicko – Jaworskiego oraz zdobyto basztę, skąd rozpościerał się piękny widok na Sudety. Dodatkowym atutem wyjazdu stały się prelekcje przewodników, którzy w interesujący sposób przybliżyli dzieje pięknego Wrocławia i Bolkowa.