Miesiąc Bezpiecznego Internetu
W tym roku, po raz kolejny nasza szkoła przystąpiła do ogólnopolskiego programu Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI). Tym razem zagadnienia związane z bezpieczeństwem w sieci były obecne na lekcjach informatyki cały luty, co świadczy o tym jak potrzebny i ważny jest to temat.
DBI ma na celu przede wszystkim inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców i nauczycieli z problematyką bezpieczeństwa dzieci w Internecie oraz nagłośnienie tematyki dotyczącej bezpieczeństwa online.
Cyberprzemoc, zasady tworzenia bezpiecznych haseł, hejt, bezpieczeństwo w social mediach, ślad cyfrowy, higiena cyfrowa, fake newsy, weryfikowanie treści znalezionych w Internecie bądź utworzonych przez sztuczną inteligencję to tylko niektóre z zagadnień, które poruszaliśmy w tym roku w czasie trwania szkolnego Miesiąca Bezpieczeństwa w Sieci.
Uczniowie klas 1, z pomocą Słonia Spacjusza, w przyjazny i dostępny sposób poznali podstawowe zasady bezpiecznego korzystania z internetu i urządzeń cyfrowych. Kurs przygotowany przez ekspertów z serwisu e-learningowego OSE IT Szkoła przybliżył dzieciom zagadnienia dotyczące m. in. ochrony prywatności i zachowania ostrożności w kontaktach online, a także netykiety i higieny cyfrowej oraz klasyfikacji PEGI.
W klasach 2 i 3 przygody Profesora i Natki stały się wstępem do rozważań między innymi o hejcie, agresji, uzależnieniu od gier, udostępnianiu zdjęć i filmików na portalach społecznościowych i komunikatorach czy śladzie cyfrowym.
Czwarto i piątoklasiści z pomocą Oli i Filipa oraz towarzyszącym im hologramom Plika i Folderem poznali sposoby radzenia sobie z uzależnieniem od technologii, poruszyliśmy temat hejtu oraz tego jak ważna jest weryfikacja treści znalezionych w internecie czy podanych nam przez sztuczną inteligencję. Ponadto uczniowie z klas 4b i 5a rozwiązywali łamigłówki stworzone w genially przez Sekcję Informatyki Szkolnej. Poruszały ona zagadnienia związane z cyberbezpieczeństwem, fake newsami czy netykietą.
Dodatkowo uczennice z klasy 5a uczestniczyły w wirtualnym spotkaniu z panią Jadwigą Umel z NASK-u. W trakcie zajęć usłyszały one co łączy sok pomarańczowy i dezinformację
Uczennice miały okazję nauczyć się jak nie dać się oszukać w przestrzeni internetowej, jak rozpoznać różne rodzaje dezinformacji oraz tego, żeby krytycznie oceniać informacje znalezione między innymi w Social Mediach.
Jednym z elementów naszych działań było udostępnienie na szkolnym fanpage na Facebooku materiałów edukacyjnych oraz bazy przydatnych stron internetowych.
Na dolnym korytarzu powstała gazetka tematyczna poruszająca temat Higieny Cyfrowej – hasła przewodniego tegorocznego DBI.